Happy Heihoek

14 Jan

hasta la heihoekWij wonen graag in de Heihoek. De voorbije zomer – na mijn verhuis naar deze bijzondere stadsbuurt – schreef ik daar drie lovende stukjes over. Dringend tijd nu voor nog wat verhalen en sfeerbeelden! De herfst is er doorgejaagd en we wachten nog steeds een beetje op een echte winter. Bizarre tijden zijn het, zeg ik u, met dit weerbarstige weer. Veel verwarring overal, je merkt gewoon dat er dingen niet kloppen. Kerstverlichting siert de binnenstad, maar de ijzige koude ontbreekt. Mechelen en Circus Ronaldo hielden ons warm in december, al smaakt glühwein beter met een dikke muts op. We vierden de feestdagen alsof het herfstvakantie was. Hier en daar leek het zelfs op de lente, met buiten rondlopen zonder jas, fluitende vogels en takken die beginnen te bloeien…

Onlangs hadden we zelfs een sprookjeshuwelijk dat plaatsvond in onze wijk! Enkele weekends geleden trouwde zanger Stromae in het grootste geheim in het Patershof. (Had je dat blije nieuws al opgevangen?) Het hotel had even gesloten deuren. De lente en de liefde hangen hier in de lucht!  Diep ademhalen is dan de boodschap… Zodat we met zijn allen zoveel mogelijk tevreden en happy rondlopen. Er hangen kaders aan sommige ramen en voordeuren die daarbij helpen. De buurtraad had daar weer mooi voor gezorgd. Je stapt op straat voorbij en ineens kan je een gedichtje of spreuk lezen om vrolijk van te worden of even bij stil te staan. Mijn favoriet: “Leave a little sparkle wherever you go.” Als dat niet schoon is! Probeer een glinstering achter te laten op je pad. Met een glimlach, pretlichtjes in je ogen of een eenvoudige welgemeende goeiendag. Of beste wensen. Zie de zonnige aspecten van elke situatie. Voeg wat glans en fonkeling toe. Geniet mee van de glamour en glitter. Lichtjes in het donker; prachtig is dat in deze tijd van het jaar. De dagen worden alweer langer trouwens, joepie hoera. Misschien heb je wel weinig om gelukkig te zijn, denk je. En toch kan het! Dikwijls schuilt het in een klein hoekje. Bijvoorbeeld een ommetje wandelen in de buitenlucht – langs de Karmelietentuin – en je passeert zovele warme buren, of iets anders trekt je aandacht. Wij hebben levende straten, weet je nog?! Laten we met zijn allen van het weer profiteren, al houden we ons hart vast met de klimaatopwarming die niet deugt. Stiekem ben ik zo iemand die nauwelijks het nieuws en de media volgt, want wat er écht toe doet, kom ik vanzelf via anderen te weten. Ik heb geen weerman of nieuwsanker nodig die aan de alarmbel trekt, want je voelt het tot in je kleinste teen. Belangrijker nog: ik heb niet die indruk meer ‘dat ik er toch niks aan kan doen’ want dichterbij duiken er zaken op waar ik wél mijn kleine steentje aan kan bijdragen. Vrijwilligerswerk en van die dingen. Ook om happy van te worden. By the way; mijn grootste wens voor 2016 is dat mensen al hun werk meer ‘vrijwillig’ gaan doen!

Het nieuwe jaar is alweer ingegaan. Wij hebben de jaarovergang gevierd in mijn huisje onder vrienden. En we waren niet de enigen die thuisbleven of een straat verder mee aan de feesttafel schoven. Happy New Year in een Happy Heihoek! Deze wijk is onder andere gemaakt om te feesten (jaja, men zegge het voort). Het kerstfeest of oudejaarsavond kan hier supergezellig worden doorgebracht. Gastvrij zijn gaat hier vanzelf. En je stapt zo met de bende naar buiten om op de Grote Markt naar het vuurwerk te gaan kijken. Met slapend kindje thuis splitste ons gezelschap zich op. Enkelen bleven binnen waaronder ikzelf, want ik wist dat ik uit mijn dakraam het bovenste deel van de kathedraal kan zien. Zo kon ik mee genieten van het grote stadsvuurwerk. Wat een knallers – ik hoorde meeuwen boven de stad jammeren – en wat een kleuren en speciale nieuwe technieken. En zoveel! Zowat een halfuur lang werd de nachtlucht betoverd. Niemand kon er omheen: het nieuwe jaar werd letterlijk ingeluid. De kerstvakantie is inmiddels achter de rug, de laatste feesten rond de kerstboom voorbij. Driekoningen was al snel daar en Verloren Maandag volgde met zijn worstenbroden en appelbollen. Goede voornemens worden nu getest… Hoe lang houden we ze vol? Ik zal nog eens iets verklappen: stiekem doe ik ook niet meer mee met dat hele gedoe van nieuwe voornemens maken nét op die dag van het jaar. Proefondervindelijk is gebleken dat het weinig zin heeft op zo’n geforceerde manier. Ik heb wel eens stilgestaan bij het voorbije jaar. Het was er weer één van vele veranderingen. En het houdt niet op! Nieuwe ideeën borrelen op, verschuivingen doen zich voor… Een beetje zoals tijdens de lente waarin er vanalles begint te kiemen en groeien. Ik zei het al: verwarrende tijden! En ik ben niet de enige in deze wijk. Er komt een nieuwjaarsreceptie aan (vrijdag 22 januari in Den Deigem, save the date) om u tegen te zeggen. Verschillende initiatieven zullen op deze avond worden toegelicht, allemaal primeurs. Er waait een frisse wind door de buurt. Wij zijn hier alvast heel benieuwd. En dromen zelf van onze eigen projecten in samenwerking met al die geëngageerden van onze wijk en voor het gevarieerde publiek dat er woont. U hoort nog van ons. Kom je ook naar het feestje om samen een toost uit te brengen? Amai, wij zijn toch echt met ons gat in de boter gevallen. En daarom wonen wij graag in de Heihoek.

 

Hartelijke groet van uw buurvrouw Elke.

Geef een reactie

